بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست

قالب وبلاگ


بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست
آب سرمایه جاویدان 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست و آدرس water-.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






92 درصد از آب مصرفي در ايران، در بخش کشاورزي استفاده مي شود

پروفسور کنت دين سايري، محقق مرکز تحقيقات بين المللي سميت در ادامه گفت: يکي از جنبه هاي مفيد خاک ورزي بهبود خصوصيات خاک و جلوگيري از تخريب و فرسايش خاک است.

وي در ادامه گفت: دومين جنبه مفيد خاک ورزي مبحث استفاده بهينه از آب است که در ايران هم مانند ساير کشور ها با بحران آب روبرو هستيم، بيشترين ميزان مصرف آب در بخش کشاورزي در دنيا را ايران به خود اختصاص داده است، 92 درصد از آب مصرفي در ايران، در بخش کشاورزي استفاده مي شود.

وي افزود: موضوع ديگر بحث تغيير اقليم است، کشاورزي حفاظتي مي تواند آثار سوء مديريت را کم کرده و خسارات را کاهش دهد.

وي در ادامه گفت: آخرين مورد کاهش هزينه هاي توليد و جذاب کردن فعاليت هاي کشاورزي براي جوانان است.

پروفسور کنت دين سايري در ادامه اظهار کرد: ما در خاک ورزي حفاظتي سه اصل را پيش رو داريم، که اولين آن بدون خاک ورزي يا کاهش خاک ورزي است، در روش بدون خاک ورزي بستر ما بدون خاک ورزي براي بذر کاشتن آماده مي شود و در روش ديگر که نياز به اندکي خاک ورزي است، خاک را عمودي بهم ميزنيم و خاک نبايد برگردانده شود.

وي تصريح کرد: شخم بي رويه مواد آلي خاک را تخريب کرده و کاهش مي دهد، بسياري از مردم فکر مي کنند که کشاورزي حفاظتي فقط در زمين هاي بزرگ قابليت اجرايي شدن را دارد که اين فکر اشتباه است.

وي خاطرنشان کرد: من با بازديد هايي که از سازندگان ماشين آلات کشاورزي در ايران داشتم و معتقد هستم قابليت ساخت ماشين آلات به هر اندازه اي را دارند پس زمين هاي کوچک تر نيز مي توانند از روش هاي خاک ورزي حفاظتي استفاده کنند.

اين کارشناس افزود: اصل دوم کشاورزي حفاظتي نگهداري مقداري از بقاياي گياهي در سطح خاک است، البته بايد به ياد داشته باشيم که بقايا را با خاک مخلوط نکرده و شخم نزنيم، بين نگهداري بقايا در سطح خاک و خروجي بقايا از مزرعه بايد تعادل برقرار شود.

وي تصريح کرد: اصل سوم کشاورزي حفاظتي شناسايي محصولات مناسب سيستم هاي زراعي و سودمند است، وارد کردن تناوب فوايدي از جمله کنترل علف هرز، کنترل آفات و بهبود شرايط زيستي را بهمراه دارد.

وي افزود: تناوب باعث زياد شدن محصول شده و اضافه کردن محصول جديد در تناوب به اقتصاد کشاورز کمک خواهد کرد.

پروفسور کنت دين سايري بيان کرد: اصول خاک ورزي کشاورزي مانند دکوراسيون يک خانه است و اکثر کشورها به اشتباه فکر مي کنند که کل بحث خاک ورزي را ماشين بذر کار مستقيم تشکيل مي دهد و بقيه آيتم ها را فراموش مي کنند که در ايران نيز ما شاهد اين ديدگاه هستيم و تمام تاکيد بر ماشين بوده است.

وي افزود: ما بايد علاوه بر کار ماشين بقيه جنبه هاي مديريتي را در نظر داشته و قبل از معرفي به کشاورز خود درک خوبي داشته و بصورت گروهي کار کنيم، کشاورزان را بايد متوجه اين موضوع کنيم که اين تکنولوژي برايشان سود اقتصادي دارد.

وي اظهار کرد: کشاورزي حفاظتي هم در شرايط ديم و هم در شرايط آبي قابل اجرا است، کشاورزي حفاظتي در بعضي از کشور ها از 50 سال قبل شروع به کار کرده است، در دنيا حدود 124 ميليون هکتار کشاورزي حفاظتي بدون خاک ورزي اجرا مي شود.

پروفسور کنت دين سايري گفت: نکته جالب در آمار اينست که 96 درصد از 124 ميليون هکتار در اراضي ديم انجام مي شود و 90 درصد از 124 ميليون هکتار در پنج کشور دنيا در حال اجرا است.

وي در ادامه در مورد موانع کشاورزي حفاظتي گفت: بعضي از موانع کشاورزي حفاظتي را با مشکل روبرو مي کند از جمله مهمترين آنها که فقدان دسترسي به ماشين مناسب است.

وي افزود: در کشور هايي که سيميت در زمينه کشاورزي حفاظتي همکاري مي کند، ما ماشين هايي را براي اين امر ساخته ايم و در اختيار کشاورزان قرار مي دهيم.




بدترين حالت براي کم کردن و از بين بردن بقاياي محصول سوزاندن آن است

پرفسور کنت دين ساير در ادامه گفت: مشکل بعدي ما مديريت بقاياي گياهي است، کشاورز از اين بقايا استفاده هاي متعددي مي تواند بکند که يکي از آنها براي خوراک دام ها است، ما بايد مقداري از بقايا را براي کشاورزي حفاظتي نگه داريم.

وي افزود:در سيستم هاي زراعي آبي چون عملکرد بالا است بقاياي گياهي زيادي بر جا مانده و اين موضوع خود مشکل ساز است، براي حل اين موضوع خوب است در هر منطقه به توليد محصول زراعي توجه کرده و مقداري از باقيمانده محصول را براي دام و مقداري از باقيمانده محول را در سطح خاک نگه داريم، بدترين حالت براي کم کردن و از بين بردن بقاياي محصول سوزاندن آن است.

وي در ادامه گفت: سومين مشکل نگرش ما است، بسياري از ما در طول تحصيل آموختيم شخم و خاک ورزي بيشتر برابر با عملکرد بيشتر است، ماشين آلات و تکنولوژي هاي جديد ما را قادر مي سازد براي محصول بيشتر کارهايي ديگري انجام دهيم.

پروفسور کنت دين سايري در پايان گفت: تجربه در کشور هاي مختلف ثابت کرده است وقتي کشاورزان تغييرات را با چشم ببينند مي پذيرند، در بسياري از موارد تغيير نگرش آنها زودتر از محققان بوده است.

گفتني است، کشاورزي حفاظتي عبارت است از مجموعه فنوني از قبيل: نگهداري بقاياي گياهي، کاربرد روش هاي کم و بي خاک ورزي، تناوب زراعي، کاربرد کود سبز، کنترل تردد وسايل و ماشين هاي کشاورزي و استفاده از بسترهايي با پشته هاي عريض را شامل مي شود که وقتي ترکيبي از اين فنون به کار برده مي شود صرفه جويي در وقت و تقويت منابع آب و خاک را سبب مي گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ جمعه 21 آذر 1393برچسب:, ] [ 11:56 ] [ ALI REZAEE ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ بحران آب خوش آمدید
آرشيو مطالب
آذر 1393
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 126
بازدید کل : 7605
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

پخش زنده حرم وصیت شهدا
ساعت فلش مذهبی